självkänsla

"when you feel confident you might reveal something about yourself that
you ordinarally wouldn't". haha jag sitter och tittar på topmodel nu där dom
håller på med en covergirl-reklam där de säger just den meningen.
och ja jag känner mig träffad. haha, typ så var väl min helg? jag var nog
lite väl självsäker och lyckades avslöja både det ena och det andra.
och ja, som jag skäms! minns dock att allt jag kläckte ur mig var sant så
det är ju alltid något.

men jag har tänkt på det där med självförtroende och självkänsla. eller ja,
har väl min egen som referens, men jag tror att det finns många som
känner på liknande sätt. det är inte alltid så jäkla lätt. man känner sig
missnöjd med kroppsform, utseende, personlighet osv. jag har mycket
att klaga på, i mina ögon, och att se ner på sig själv är inte direkt en bra
egenskap. att känna att man inte är tillräcklig, inte bra nog, känns hemskt.
jag är inte snygg, söt eller smal. inte i mina egna ögon. jag är inte tillfreds
med mig själv. och jag tror att många nog delar den känslan med mig.
det jag alltså vill komma till i grund och botten, är att vi känner oss själva
mycket bättre än någon annan, och vi vet precis vad vi skulle ändra på om
vi fick chansen. men grejen är att andra kanske inte ser det som ett fel,
andra ser oss ur ett annat perspektiv. för jag menar, folk säger ju faktiskt
inte till en att vi är fina, söta etc. om man inte tycker att personen i fråga
uppfyller dessa krav. men att få höra en sådan sak kan göra en hel dag,
allt i från "vilken snygg tröja du har" till "gud vad fin du är idag", kan göra
en hel dag. så varför säger man inte så oftare? vad är det som säger att
man måste vara size zero bara för att modellerna i alla annonser är det?
ingenting, inte egentligen. skulle gärna ha blondinbellas eller kenzas
självkänsla och förtroende. om så bara för en dag. men nu ska jag verkligen
ta tag i det. någonstans, om jag så ska bruka våld, så måste jag intala
mig att jag duger. jag ska lära mig att acceptera mig själv. och det finns
det fler som jag anser borde göra samma sak.

Kommentarer
Postat av: petra

jätte bra skrivet! håller med, det är synd att det ska vara så. det är vell något inlärt, omedvetet liksom, kanske från jantelagen eller så. det är konstigt egentligen, varför alla inte bara accepterar sig själv.

2009-04-20 @ 18:44:33
URL: http://petraao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0