hicka

alltså, jag sitter här med värsta hickan som aldrig verkar avta. eftersom
jag aldrig har fattat varför man får hicka så googlade jag det. och jag tror
att jag just har bevisat att anledningarna stämmer.. ;

"Hicka betecknar oönskade, upprepade medfödda reflexsammandragningar
i mellangärdet. Den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden
att slå ihop varvid det hickande ljudet uppstår. Man vet inte säkert varför hicka
uppstår, men vissa aktiviteter såsom att äta hastigt, skratta, dricka kall dryck
tillsammans med varm mat, äta mycket varm eller starkt kryddad mat
eller hosta kan orsaka hicka."

allt det som jag har markerat med fetstil har jag just gjort. med andra ord är
det enda jag inte har gjort är att hosta. läskigt. onödigt vetande, men nu vet ni.
puss,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0